Hyresvärden
Med "hyresvärd" avses i följande text den person som äger uthyrningsobjektet eller dennes kontaktperson med fullmakt för att hantera uthyrningen.
Uppdatering av tillgänglighetskalender/dubbelbokningar
Hyresvärden förpliktar sig att hålla sin tillgänglighetskalender uppdaterad för att förhindra dubbelbokningar genom Trip To:s webbsidor. Tidsperioder som hyresvärden inte vill hyra ut genom Trip To, eller har egna privata uthyrningar för, ska omgående blockeras i tillgänglighetskalendern eller Trip To skall meddelas detta via E-mail. Alla i kalendern som ledig angivna perioder kan också bli bokade av gäster. Om situationer med dubbelbokningar uppstår har alltid bokningen genom Trip To:S system företräde.
Information i annonsen
Hyresvärden garanterar att informationen i annonsen är korrekt och aktuell. Vid eventuella ändringar av t.ex. objektets utrustning, e-mailadress eller kontonummer förpliktar sig hyresvärden att ändra denna information snarast i sin egen profil i Trip To:s administration eller meddela Trip To detta via E-mail. Skulle någon redan bokad gäst drabbas av ändringar ska hyresvärden själv kontakta denne. Hyresvärden godkänner uttryckligen att Trip To med hjälp av den angivna adressen visar objektets exakta läge med google maps eller annan karttjänst.
Priser
Hyresvärden anger sina priser i det aktuella landets valuta (dvs. det land där uthyrnings objektet befinner sig). De angivna veckor priserna baseras alltid på den valda bytesdagen och sju nätter framöver. Angivna priser är hyresvärden bunden till. Prisändringar skall meddelas Trip To omedelbart via E-mail eller ändras snarast i sin egen profil i Trip To:s administration. Nya priser börjar gälla när Trip To har godkänt och ändrat dessa (vanligtvis inom 24 timmar). Redan inbokade kunder påverkas inte av prisförändring i efterhand. I vissa fall tar TripTo över hela inkassot (t.ex. sista-minuten-bokningar, företagsbokningar eller vid felaktig betalning av gäst till TripTo:s konto). I dessa fall betalar Trip To hyran ut till hyresvärdens konto.
Extrakostnader/depositionsavgift
Samtliga extra kostnader som el, depositionsavgift, städning kostnad, hyra av cykel och båt, måste uppges i annonsen. Hyresvärden har rätt att ta ut en depositionsavgift i kontanter antingen i förväg eller vid ankomst. Skulle denna information saknas i annonsen får hyresvärden begära det vid ankomst, den får i detta fall dock inte överstiga 1000 SE/100 EUR. Driftkostnader som t.ex. el och vatten ingår i det utannonserade priset om det inte uttryckligen står att detta tillkommer. Slutstädar gör gästen om inget annat är överenskommet. Sänglinne och handdukar tas med av hyresgästen om inget annat är överenskommet. Uthyrnings Objektet måste innan gästens ankomst vara inspekterat och förberett, så följande hyresgäster garanteras ett rent objekt. Mellan ankomst och avresa ska objektet städas invändigt samt utvändigt.
Kundens ankomst/avresa, nyckelöverlämning
Kunden anländer till bostaden mellan kl. 16 och 19 om inget annat är överenskommet i förväg. Vid ankomst visas bokningsbekräftelsen som är ett bevis på att hyresgästen får vistas i objektet. Hyresvärden överlämnar i samband med detta nyckeln och visar gästen objektet, förklarar till exempel vissa funktioner samt ger gästerna sänglinne och handdukar om gästen har beställt det. Trip To rekommenderar att hyresvärden kontrollerar boendet tillsammans med gästen vid ankomst och vid avresa. Hemresa görs utav gästen senast kl. 10, om inget annat är överenskommet. Skulle hyresvärden få förhinder måste en kontaktperson utses så att gäster inte blir drabbade av hyresvärdens frånvaro. Gästen meddelas detta och även Trip To informeras ang. ändringar.
Uthyrningsobjektets underhåll
Skulle det uppstå problem med objektet, medan gäster bor där eller annars är hyresvärden/kontaktpersonen tvungen att lösa problemet. Trip To ska informeras i god tid vad gäller eventuella reparationer etc.
Kundsupport under vistelsen
Skulle det uppstå problem med kunderna i samband med uthyrningen (reklamationer) förpliktar sig hyresvärden att åtgärda detta omgående och informera Trip To. Skulle problemen/felaktigheterna inte kunna lösas eller ersättas kan hyresvärden förhandla fram en hyressänkning med kunden. Eventuella klagomål ska om möjlighet finns diskuteras med hyresgästen på plats. Vid ev. tvist mellan hyresgäst och hyresvärd är Trip To bägge parter behjälpliga, tar däremot inte på sig ansvaret för kontraktsbrott begått av hyresvärden. Trip To kan vid hyresvärdens felaktiga eller bristande hantering av reklamation kräva hyresvärden på ersättning av merkostnader.
Upphovsrätt, användarrätt etc.
Information som bl.a. bilder, texter, videoklipp som hyresvärden förser Trip To med får användas kommersiellt, bli bearbetat och publiceras utan inskränkning. Hyresvärden bekräftar att det av hens inskickade materialet är hens eget och att hen har upphovsrätt.
Ansvar
Hyresvärden ansvarar för det korrekta överlämnandet av semesterbostaden till gästen samt för att alla angivna uppgifter stämmer överens med verkligheten. Skulle det uppstå rättsliga eller icke- rättsliga tvister i samband med en uthyrning och med då även kostnader för Trip To kan dessa till fullo krävas av hyresvärden. Trip To tar inte på sig något ansvar för egendom som förstörs av gästen. Eventuella krav för förstörd egendom ställs av hyresvärden till gästen.
Krig, naturkatastrofer, strejk etc.
Hyresvärden har rättighet att träda ifrån hyreskontraktet om det inträffar något allvarligt som ingen kan förutspå (naturkatastrofer, strömavbrott, problem med vattenförsörjning osv.) och boendet av en sådan anledning inte kan bebos. I sådana fall måste hyresgästen få tillbaka den betalda hyran, eventuellt redan utnyttjad tid dras av.
Avslut av samarbete
Hyresvärden eller Trip To kan när som helst avsluta samarbetet (t.ex. genom ett informellt e-mail), förutsatt att det inte finns några kommande bokningar eller obetalda skulder. Bekräftade bokningar är hyresvärden förpliktade att genomföra.
I övrigt hänvisar vi till Trip To:s AB Användarvillkor/Integritetspolicy.